
Ваксинацията започва с контактен център
Ваксинацията за Covid-19 в Германия започна в края на 2020 г. Първоначално ваксинацията се предлага основно на хора над 80-годишна възраст, жители на домове за възрастни и медицински персонал. Но как хората получават ваксините си?
В Берлин, Байерн и Бремен хората получават писмена покана. С помощта на кода, изпратен с писмото могат да се регистрират онлайн. В другите провинции на Германия, поне в началото на януари, хората трябваше да се обадят и да уговорят среща. Подобни кол центрове бяха открити в САЩ в края на декември, но в Германия очевидно не очакваха толкова сериозни обеми.
Федералното министерство на здравеопазването на Германия харчи милиони в кол центрове, за да организира ваксинациите. Въпреки че големите обеми обаждания все още се очакват, дори сега желаещите да си запазят час трябва да чакат дълго. Съгласно списъка с приоритети ваксинацията се предлага на хора над 80 години, както и на медицински лица. Старческите домове както и хората, нуждаещи се от допълнителни грижи се посещават от мобилни ваксинационни екипи, но другите граждани от първата приоритетна група трябва да посетят център за ваксинация. Необходимо е предварителното записване на час, посредством телефонно обаждане.
Планиране на ресурсите

Според проучване на вестник „Welt am Sonntag“, министерството планира до 500 000 разговора седмично в пикови часове. На тях се отговаря и се обработват денонощно с помощта на кол центрове с до 2500 служители. Към обяд на 6 януари 100 000 души вече са се регистрирали в Рейнланд-Пфалц – една от първите провинции, отвори линиите.
Според Асоциацията на лекарите към здравната каса (KBV) възрастните граждани, които са готови да бъдат ваксинирани, след разговор с кол центъра ще получат писмено потвърждение за ваксинацията, информационен лист и декларация за съгласие. Тъй като са необходими две ваксинации, трябва да се уговорят две посещения. До края на януари в страната трябва да бъдат създадени общо 11 центъра.
В момента с кол центровете има някои проблеми с по-дългото време за изчакване. „В момента интензивно разследваме много сериозните индикации за претоварване на горещата линия“, каза говорител на министерството. Първоначалните констатации посочват технически причини. Министерството на здравеопазването в Баден-Вюртемберг съобщи, че времето за изчакване е над десет минути.
Горещата линия в провинция Бранденбург беше напълно претоварена в началото. KBV съобщи, че са направени над 10 000 обаждания сутринта на 4 януари. „Опитах се да уговоря среща за родителите си (81 и 83 години). 80 обаждания без резултат. Родителите ми направиха 40 обаждания, също така неуспешни ”, пише Ото в интернет форума на новинарския портал RBB24.
Говорителят на министерството посъветва да се обаждат само хора над 80 години. Защото: „По-голямата част от обажданията са били относно общи въпроси или не са били упълномощени за ваксина.“ Часовете за ваксинация ще се дават само една седмица преди началото на кампанията за ваксиниране на съответния ваксинационен център.
Оперативни разходи
Първоначалните разходи са 50,64 милиона евро. Това става ясно от публикация на Министерството на здравеопазването. Германската дъщерна компания на водещата британска рекламна агенция WPP получи договора. Франкфуртската консултантска агенция gkk Digital Group ще сключи договори за подизпълнение с кол центрове и ще предостави необходимата технология.
Това е временно споразумение, което да гарантира функционирането на горещата линия, докато не бъде възложен договор за изпълнение на европейско ниво. Това може да се случи в средата на март. Въпросните 50 милиона евро биха осигурили функционирането на горещата линия, дори чакащата поръчка да бъде забавена.
Успокояване на обществеността

Това, от което се нуждаят гражданите е да получат бърз и адекватен отговор на своите въпроси относно вируса и ваксинацията. Това е единственият начин да се предотврати негативното влияние преди ваксинацията при търсенето от неподходящи или водени от конкретни интереси източници на информация.
В допълнение към телефонната линия трябва да се създаде и съхранява база данни с отговори на често задавани въпроси относно ваксинацията. Това се разработва от Федералното министерство на здравеопазването съвместно с Института Робърт Кох и Института Пол Ерлих. Досега gkk Digital Group не беше получавала поръчки от Федералното министерство на здравеопазването като част от информационната кампания за COVID-19.
Процесът

Ваксините на Biontech, AstraZeneca и Moderna трябва да се поставят два пъти, за да бъдат ефективни – с интервал от две до три седмици. Следователно и двете дати за поставяния трябва да бъдат уговорени чрез кол центъра. С тази процедура правителството иска да избегне възможна злоупотреба със запазването онлайн на посещенията. На по-късен етап тази година онлайн резервациите ще бъдат въведени за всички провинции.
Интересуващите се от ваксинация над 80 години не са задължени да се обаждат лично. Близките роднини също могат да уредят срещи за тях. По този начин Министерството на здравеопазването иска личните данни на ваксинираното лице, като име, адрес и електронна поща, да останат на разположение и договорените срещи да бъдат задължителни.
Следното трябва да бъде налично при назначението за ваксинация
– писмено потвърждение за ваксинацията
– сертификат за ваксинация
– информационният лист и съгласието за ваксинация – и двете подписани
Опити за измама в Обединеното кралство

Докато в Германия властите се стремят да оптимизират работата на кол центровете, случаи на „фишинг“ (или опит за онлай измами) са регистрирани във Великобритания. Измамниците се възползват от ваксинацията и се опитват да откраднат банкови и лични данни. Те изпращат фалшиви съобщения, обещаващи ваксина срещу Covid-19, предупреди полицията. Това не е първият път от началото на ваксинацията, когато се правят опити за измами. В края на декември беше дадено подобно предупреждение за измамни телефонни обаждания и съобщения.
„Хората са помолени да натиснат номер на клавиатурата си или да изпратят текстово съобщение, за да потвърдят, че желаят да получат ваксината. Това може да доведе до допълнителна такса към телефонната им сметка“, се казва в предупреждението на полицията.
Според Action Fraud, националният център за наблюдение на Великобритания за измами и киберпрестъпления, престъпниците са манипулирали опасенията на хората относно пандемията на коронавирус, за да откраднат милиони лири.
Action Fraud казва, че правителството никога не би изпратило имейли или SMS съобщения с искане за банкова информация, като предпоставка за ваксинация.
Свързани теми: Новини: Защо кол центровете да инвестират в технологии?