Новини

Точката на пречупване на самодостатъчността

497views

2020 година показа, че егоцентризмът е губеща политика в бизнеса

„Ще се справим заедно“ стана най-клишираният израз покрай кризата с със SARS-COV-2 или COVID-19. Той ни заливаше отвсякъде – от профилните снимки на политическите лидери, от речите им, от статусите на инфлуенсърите.

В тези редове няма да анализираме психологическите или медицинските му аспекти. Колкото и да е кух, използван по този начин, изразът е верен, но за бизнеса.

2020 година ни показа ясно, че ерата на самодостатъчността приключи, егоцентризмът може да донесе тежки загуби.

Спомняте ли с стихотворението на Мартин Нимьолер „Когато те дойдоха…“:

„Когато нацистите дойдоха за комунистите, аз мълчах; не бях комунист.

Когато дойдоха за социалдемократите, аз мълчах; не бях социалдемократ.

Когато дойдоха за тези от профсъюзите, аз мълчах; не членувах в профсъюз.

Когато дойдоха за евреите, аз мълчах; не бях евреин.

Когато дойдоха за мен – вече нямаше кой да говори.“

2021 година ще бъде годината на промяната, това вече е ясно. Тепърва ще видим реалните икономически отражения на здравната криза, както и реакциите на властите. И двете трябва да ни поставят на щрек. Икономическата среда ще претърпи трайни промени, а институциите ще пристъпят към промяна на законодателството, за да се нагодят.

И точно тук идва необходимостта на бизнесът да се обедини по сектори. Това е единствената възможност гласът на отделните сегменти в икономиката да бъде чут, а нормативната база на държавата най-накрая да бъде приведена в адекватна основа за дейност на пазарните субекти.

Работодателските организации несъмнено имат своята важна роля при формирането на диалога в Националния съвет за тристранно сътрудничество. Те обаче са съставени от различни в своята дейност организации, които много по-трудно могат да се обединят в конкретни секторни насоки на работа.

Ако кризата с коронавируса ни показа още нещо изключително ясно, то е, че  изпълнителната власт не може да затвори очите си пред един обединен бранш. И обратното – лесно може да пренебрегне секторите, където съсловието не говори ясно и заедно.

Ползите от евентуално обединение са не само върху външната, но и върху вътрешната среда. То ще отвори значителни възможности за развитие на малките и средни фирми в областта на информационните технологии и изнесените услуги.

Това ще им даде възможност за обединения – консорциуми, по ключови проекти. Една асоциация дава възможност за лесно разпределяне на задачите спрямо компетенциите на всяка компания.

2020 година ни показа, че средата е изключително важна и никой не може да съществува сам по себе си като остров, независимо дали става дума за икономически субект или човек. Изграждането на обща среда ще позволи на отделните компании да организират съвместни обучения.

Рекламата е задължителна за 21. век, въпреки постоянните обяви за нейната смърт. Добре знаем, че тези слухове са силно преувеличени. Рекламата обаче е скъпо времеемко и творческо занимание, което малките и средни компании трудно могат да си позволят без да вложат много. Заедно обаче задачата става значително по-лесна-

Като съберем всички тези фактори, действително кризата ще се окаже възможност. Ако българските компании в областта на информационните технологии и аутсорсинга успеят да загърбят самодостатъчността си, те имат идеален шанс да участват в създаването на една много по-добра бизнес среда.

Такава среда несъмнено ще има. Въпросът е – кой иска да се включи в изграждането й. И кой ще продължи да се бори поединично.