Поколението ИИ. Защо компаниите трябва да говорят с младите си служители за изкуствен интелект(ИИ)?

Тези, които сега започват професионалния си живот ще трябва рано или късно да работят под някаква форма с изкуствен интелект. За да може това да се случи днешните водещи компании ще трябва да започнат разговори с младите си служители относно ИИ.
Когато хората пишат за ИИ мненията обикновено са разделени на две гледни точки. Едната гледаща с възхищение на технологичните възможности, а другата е страховитата перспектива за бъдещето. А именно: изкуственият интелект ще поеме работата ни в средносрочен и дългосрочен план!
Чувствате ли, че изкуственият интелект (ИИ) е следващото логични нещо, което би се случило на работното ви място?
По-голямата част от експертите в областта предполагат, че бихме работили с наистина усъвършенстван изкуствен интелект едва след 2030-та година.
Какво би означавало това? ИИ, който притежава качества и способности, подобни на човешките и поема задачи, присъщи на „служител“ във фирмата. Изпълнява различни задачи и подпомага работата в компанията. В перспективата на времето това означава, че хората, които ще работят заедно с такъв усъвършенстван изкуствен интелект са тези, които сега започват първата си работа или тъкмо завършват обучението си. Това повдига въпроса как това „поколение ИИ“, т.е. хората, които имат пред себе си целия си професионален живот, гледа на изкуствения интелект.
Поколението ИИ: Какво мислят младите специалисти за изкуствения интелект?

Младите хора имат положително и реалистично отношение към ИИ. Млади професионалисти, на възраст между 16 и 30 години, са включени в проучване на „Касперски“, което се е провело в Германия. Те са били попитани за отношението им към изкуствения интелект. Проучването показва, че основното отношение на поколението ИИ е колкото положително, толкова и реалистично. Повечето от участниците са изказали положителната си представа относно подкрепата, която изкуствения интелект би могъл да предложи на работното място. Друга част от запитаните дори си представят, че би било възможно да имат за техен пряк ръководител интелигентна машина, следяща за изпълнението на поставени цели и задачи. Като заключение може да кажем, че повечето хора вярват, че ИИ ще бъде неразделна част от ежедневната работа най-късно до 2040 г.
На въпроса как работата ще се промени чрез използването на изкуствен интелект, поколението ИИ рисува много различни картини. От една страна те виждат голям положителен потенциал, например при творчески задачи и междуличностна комуникация, или когато монотонните рутинни дейности се елиминират и заменят от изкуствен интелект. В същото време обаче те изразяват и притеснение, че напрежението и фокусът върху реално свършената работа може да се увеличи. Изглежда, че поколението ИИ е разбрало: Изкуственият интелект не подобрява автоматично условията на труд. Става въпрос за правилен дизайн!
Специфичните човешки компетенции придобиват значение

Поколението ИИ също така дава реалистична картина по отношение на собствените си компетенции: една трета от анкетираните са уверени, че притежават компетенциите, необходими за ежедневната работа с изкуствен интелект, докато една трета се притесняват, че не притежават такива.
Но кои точно са „подходящите умения и компетенции“? Интелигентните системи, поне в обозримо бъдеще, няма да имат на разположение специфичните за хората таланти. Преди всичко става въпрос за критично мислене, решаване на сложни проблеми и самоуправление. В проучването на „Касперски“ поколението ИИ е попитано и как оценява тези способности в себе си. Резултатът: За всяко от тези умения една четвърт от анкетираните мислят, че биха искали да ги подобрят и виждат много опции за усъвършенстване. Това е ясен и силен знак към нашата образователна система!
В момента компаниите обичат да говорят за изкуствен интелект, за да изглеждат модерни и да могат да популяризират своите продукти: от интелигентни асистенти в автомобилната индустрия до умни домакински уреди. Със същия устрем и убеденост компаниите би трябвало да водят разговори за изкуствения интелект с поколението, което тепърва стартира своята кариера.
Следващи стъпки

Компаниите на бъдещето биха били по-ефективни, иновативни и успешни ако се възползват от ИИ. Това обаче би било възможно само ако хората, занимаващи се с изкуствен интелект са професионалисти в това, което правят. Те биха имали необходимите умения да създадат и развиват, да работят редом с ИИ и да вярват в начина, по който AI е изграден около ценностите на компанията.
Младите служители са готови дори днес да се включат в работна среда, изградена и поддържана от изкуствен интелект при едно условие: ако те смятат, че са честно информирани за използването на тези системи и са ангажирани с въпроса как се използва изкуственият интелект. Компаниите трябва да започнат честен диалог с ИИ поколението възможно най-рано в кариерата. Основна тема е как те си представят връзката между човек и машина и как искат да развият уменията на своите служители. Само тогава компаниите ще могат да достигнат и да заинтригуват това поколение. Дали това ще бъде реалността през 2030, 2040 или пък през 2050 само времето ще покаже.
Свързани теми: Бизнес; Новини: Илюзията на ключовите показатели – кое всъщност е „ключът“ на ключовите показатели (KPI)?